In de kijker

Terug naar overzicht

Haletra blijft investeren in de toekomst

Haletra start 2021 met een geheime missie

In de afgelopen drie jaar kocht het familiebedrijf, dat ligt in de Belgische hoek tussen Eindhoven en Maastricht, grond bij en breidde het pand uit tot de huidige 6.000 vierkante meter. Haletra huist in een prachtig pand, dat door de mooi vormgegeven aanbouw plus een verbouwing veel licht laat binnenvallen in de productiehallen. Al met al investeerde Paredis de afgelopen drie jaar zo’n tien miljoen euro, waarvan een miljoen in dit coronajaar.

NU HET VERSCHIL MAKEN

‘Deze uitdagende periode – waarvan wij in mindere mate ook last hebben gehad – is het moment om het verschil te maken.’ Over het effect van de coronacrisis op de onderneming zegt de directeur/eigenaar: ‘In april lag de omzet zo’n twintig procent lager. Nu is dat nog maar tien procent. Ons voordeel is dat wij zo’n 1.200 klanten hebben, verspreid over vrijwel alle sectoren. Drukwerk voor evenementen is er nu weinig, maar in vele andere sectoren loopt het gewoon door.’

KANSEN VOOR GROEI

Koen Braem, de nieuwe managing director ‘met passie voor sales, marketing en mensen’, gelooft in print en ziet volop kansen voor groei. ‘Ik kom uit een andere sector, maar bij alle bedrijven met wie ik contact had en heb, zie ik ondanks alle digitale communicatiemiddelen een grote behoefte aan print. Of het nu gaat om visitekaartjes en brochures of reclameborden, naar print zal altijd vraag zijn. Om die reden zie ik mogelijkheden om ons marktaandeel te vergroten. Verdere optimalisering van de automatisering en versterking van sales en het machinepark geven juist nu de benodigde voorsprong.’

VIJFTIG PROCENT GROEI

Over de ambities zijn Paredis en Braem duidelijk: ‘De afgelopen vijf jaar is de omzet met vijftig procent toegenomen tot 12 miljoen euro. Ons doel is om zo’n zelfde sprong te maken in de komende vijf jaar.’ Om dat te realiseren, zijn extra manschappen en materialen nodig. ‘Vandaar dat we de verkoop stevig uitbreiden met Koen en op zoek zijn naar twee extra accountmanagers om het salesteam te versterken. We beschikken over ruimte, middelen, enthousiasme en durf om te investeren. Winsten investeren we altijd in het bedrijf, waarbij we goed naar de klanten luisteren om de investeringen af te stemmen op de behoeften. Als het goed gaat met onze klant, gaat het goed met het bedrijf en dan gaat het ook weer goed met onze medewerkers.’

DIGITAAL DRUKKEN EN STANSEN

De onderneming, waar 55 mensen werken, heeft een lengte van ruim 150 meter, opgedeeld in grofweg drie hallen. In de eerste ruimte draait een aantal Heidelberg twee-, vier- en vijfkleurenpersen. Ook staat er sinds begin 2020 een Heidelberg Versafire. Deze digitale drukpers is met name geschikt voor mailings en ander gepersonaliseerd drukwerk. Vervolgens zien we een ruime nabewerkingsafdeling, met een veelheid aan machinetypen, waaronder een in 2019 aangeschafte MK Easymatrix 106 vlakstansmachine. Een geweldig contrast met de verzameling onverslijtbare halve eeuw oude hoogdrukpersen, een cilinderpersen en vier degelpersen ernaast.

DIGITALE DEGELPERS

‘Die hoogdrukpersen zijn geweldige machines voor stansen, pregen, perforeren en foliën. Dat doen we hier veel, omdat een groot deel van ons werk bestaat uit luxe kwaliteitsdrukwerk, waarbij veredeling een belangrijke rol speelt’, verklaart Paredis. De degelpersen zijn strak onderhouden, maar ook voorzien van digitale snufjes. De eigenaar, met een grote glimlach: ‘Dankzij onze automatisering is onze productie efficiënt en transparant. Dus ook die oude machines zitten via een vernuftig systeem in de flow. Ik kan vanachter mijn bureau zien welke order op deze degel draait en wat de output is. 

EXTRA VERZAMELHECHTER

De derde hal is grotendeels gevuld met papier, een Heidelberg Speedmaster XL 8-kleurenpers op formaat 76x106 cm, volautomatische snijmachines en onder meer een hechtstraat. ‘Er komt eind december een verzamelhechter bij’, zegt Paredis, die met de 600.000 euro kostende machine het coronajaar investerend afsluit. Terug in de eerste hal komt de groeistrategie nog eens aan de orde. Op de vraag waar die vijftig procent groei vandaan moet komen, zegt Braem: ‘We blijven ons met name richten op België en ook Nederland en verwachten met extra verkoopkracht meer kwaliteitsdrukwerk binnen te kunnen halen. We gaan daarbij ook uit van verdieping en verbreding, in zowel assortiment als in type klanten.’

GEHEIME MISSIE

Dat betekent meer werk bij bestaande klanten, maar ook een breder aanbod. Op de vraag wat die breedte betekent, krijg ik weinig los, behalve dat zelf produceren meer waarde toevoegt. Dan wordt er een klein tipje van de sluier opgelicht. ‘Alle drukpersen in deze hal gaan naar de achterste hal. Deze ruimte komt vrij voor nieuwe activiteiten.’ Die groeiambitie betekent dus nog meer investeren. Paredis: ‘Ja, stilstand is achteruitgang.’ Maar of dat een verdere digitalisering van

drukwerk betekent of een eigen signafdeling of nog iets anders, krijg ik niet los. ‘Vanwege concurrentie-overwegingen.’ Eén ding is zeker. Paredis, Braem en hun team starten het nieuwe jaar met een geheime missie. Even geduld AUB.